Dolgozz Londonban!









 Társadalombiztosítás Angliában 

 Az Egyesült Királyságban az NI (National Insurance) szám az adó- és társadalombiztosítási szám. Az itt dolgozó, munkát kereső, adót fizetõ, illetve juttatásokat igénylő magyar állampolgárnak szüksége van NI-számra. (Magának a munkába állásnak azonban nem előfeltétele.)

A számot az adóhivatal adja ki egy interjú alapján, amelyben felmérik a kérelmező szociális hátterét. Az interjúra előzetesen időpontot kell egyeztetni a 0845 600 0643 telefonszámon hétfőtől péntekig 8-tól 18 óráig. Az interjú négyszemközt zajlik a lakóhelyhez legközelebb eső Jobcentre Plus irodában, szükség esetén tolmácsot is biztosítanak.

A bemutatandó okmányok mennyisége attól függ, hogy ki milyen célból igényli a NI számot; pontos tájékoztatás a fenti telefonszámon kapható. A személyazonosságot útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal kell igazolni, emellett a következõ dokumentumok jöhetnek számításba:

a) alkalmazotti munka esetén: fizetési kimutatás, munkaadói levél, munkaszerződés, az esetleges munkaközvetítő iroda elérhetőségei;

b) egyéni vállalkozó esetében: számlák, a könyvelőtől és az ügyfelektől származó levelek, a Schedule D adóbevallási formanyomtatvány.

Szükség esetén az okmányokhoz fordítást is mellékelni kell. Az eredeti okmányokból néhányat elismervény ellenében egy időre benntarthatnak. Más, a személyazonosságot megerősítő okmányt (pl. születési anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi kivonat) is célszerű elvinni az interjúra, amelyen még akkor is érdeke megjelenni a kérelmezőnek, ha esetleg nem minden okmányt sikerült beszereznie.

Kedvező elbírálás esetén elõbb a NI számot, majd magát a kártyát utólag postázzák. A továbbiakban minden lényeges adatváltozást (pl. lakcímváltozás, családi állapot változása) be kell jelenteni a National Insurance Registration Helpline 0845 915 7006 telefonszámán. Jó tudni, hogy a visszaélések elkerülése miatt az NI számot csak az adóhivatal (HMRC), a munkáltató, a helyi önkormányzat és a JobCentre Plus irodák, továbbá ISA megtakarítási számla nyitásakor kérhetik el Öntől, másnak ne adja ki.

Fontos emellett, hogy a kiérkező magyar állampolgárnak kötelessége a külföldön létrejött biztosítását 15 napon belül bejelentenie a magyar Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak, mivel az Unión belül két országban nem lehet járulékokat fizetni egyszerre. Ehhez a nyomtatvány a www.oep.hu oldalról tölthetõ le. A nyomtatvány neve: Bejelentkező lap és tájékoztató a külföldön biztosítással rendelkezõ személyek számára. A bejelentés elmulasztása mulasztási bírságot vonhat maga után. Ezzel a magyar TAJ számot ideiglenesen érvénytelenítik.

Forrás: http://evabookkeeping.com/tarsadalombiztositas

Asztali nézet